Cæcilie Lassens nye roman fuld af hemmeligheder og ubesvarede spørgsmål Cæcilie Lassen er tilbage med en historisk roman, der samtidig er en spændingsroman. En familie i fire generationer, hvor de centrale personer er DKP’ere, medlemmer af Danmarks Kommunistiske Parti. En historie, der strækker sig fra Anden Verdenskrig til år 2020, samt en psykologisk skildring af familiens mange personer – der er noget at holde styr på i Cæcilie Lassens over 400 sider store roman Indre Ø. Kapitlerne beskriver vekselvis fortiden under besættelsen og nutiden i 2020. Midtpunkt er en forsvunden morfar, som sidst blev set den 4. marts 1957. Omkring ham kredser erindringer, hemmeligheder og ubesvarede spørgsmål: Er han død, eller er han taget til DDR? Morfaren, Kai Johansen, var foruden kommunist også modstandsmand og gruppefører for en BOPA-gruppe (Borgerlige Partisaner, en dansk modstandsgruppe, red.). Han blev stukket til Gestapo, kom i Shellhuset, hvor han blev torteret grumt – en skildring, læseren ikke spares for, og som anmelderen pligtskyldigt læser, selv om hun er fristet til at springe nogle sider over. De to mænd, der torterer ham, er danske nazister, som umiddelbart efter krigen dømmes til døden, dernæst får straffen nedsat til livsvarigt fængsel og ti år efter befrielsen benådes. Er det, fordi morfaren er jaget af dem, (han har vidnet mod dem i retten) – eller fordi han selv er på jagt efter dem – at han er forsvundet? Det er et af de emner, romanen snor sig om. Men der er mere, der må have været hårdt for ham at bære. Dels var han måske skyld i, at en uskyldig blev likvideret som stikker, idet det var ham, der traf beslutningen om likvideringen, ligesom han oplevede, at en af hans mænd ved en fejl kom til at dræbe en af de andre i gruppen, fordi et projektil rikochetterede. Den uheldige skytte kom aldrig over det, han blev alkoholiker og endte med at begå selvmord. Det antydes, at morfaren siden krigen har lidt af det, der i dag hedder PTSD. CÆCILIE LASSEN: ’INDRE Ø’. ALHAMBRA. 415 SIDER. 300 KRONER Romanen lægger ud i coronatiden, hvor landet er lukket ned. Kais barnebarn Ditte, selvfølgelig opkaldt efter Ditte Menneskebarn, er freelancejournalist og på grund af coronaen arbejdsløs, og da hendes mormor samtidig dør, og hun finder mytiske efterladte papirer fra Kai og et låst skab i mormorens hjem, giver hun sig til at udforske, hvad der skete med morfaren. En dag forlod han hjemmet efter at have sørget for, at mormoren fik den erstatning, han selv havde fået som Gestapo-offer, og pist væk var han. Datteren Sonja, Dittes mor, forgudede sin far og gik sidenhen og håbede på, at han en dag ville vende tilbage. Hun bliver selv glødende kommunist, aktiv i DKU, men samtidig er hun nok den skæbne, man får det dybeste psykologiske indblik i, uanfægtet af al politik. Tværtimod fremstår hendes politiske engagement først og fremmest som en kærlighedserklæring til faren. Og en, der går og længes efter sin far, er en, det er let at identificere sig med. Stilbevidst sprog Men bogen er ikke helt let at læse, den er skrevet i et sprog, fuldt af antydninger, man selv skal koble sammen, og der ruttes mildest talt ikke med ordene. Et eksempel fra sidst i bogen. Her hedder det om Ditte: »Hun skulle have kaldt ham morfar. I sin webdok havde hun tænkt at kalde ham Kai. Som en nær ven, hun kan ringe til om natten, hvis det virkelig er vigtigt.« Dernæst er vi i Dittes nutid, hvor hun tænker: »Jeg ved, du vil forstå det her: At der er ting, man ikke kan sige højt, fordi de tager sjælen med ud, når han åbner munden.« Så kommer der en passage om Dittes datter, der sammen med Dittes veninde er strandet i Guatemala på grund af coronaen, og så står der: »Han lytter.« Man må selv ræsonnere sig til, at det er morfar, der indvies i Dittes historie. Cæcilie Lassens sprog virker meget stilbevidst, som om hun er yderst opmærksom på, hvordan hun formulerer sig, og på, at der ikke må indgå overflødige ord i teksten. Hun debuterede med sin første roman, Simone, allerede som 16-årig og var således autodidakt. Nu er hun uddannet cand.mag. i spansk og underviser på Hvidovre Gymnasium. Og har siden sit 16. år skrevet en lang række romaner. Spændingsroman Indre Ø, er en historisk roman, i den forstand at den inddrager spektakulære verdensbegivenheder efter Befrielsen set fra et kommunistisk synspunkt. Vi hører om Cubakrisen. Vi hører om, hvordan Khrusjtjov tilbagekalder de skibe med raketter, der er tiltænkt Cuba. Vi hører om opførelsen af »den antifascistiske beskyttelsesmur« i Berlin og om amerikanernes luftbro i 1948-49, der sendte forsyninger til vestberlinerne under russernes blokade af den berlinske enklave i øst. Samtidig er den på sin vis også en spændingsroman, så her skal ikke røbes, om mysteriet med morfaren opklares. Og ja: den er spændende at læse, selv om man – eller jeg – generes en smule af sprogets lidt demonstrative selvbevidsthed. Titlen, Indre Ø, hentyder til, at handlingen er forlagt til det indre Østerbro, men den kan vel også læses, som om personerne bærer rundt på en indre ø, de er ude af stand til dele med hinanden, fordi de selv bærer på hemmeligheder. Og at det gør dem ensomme?